Slimme Pedagogiek bij Hoogbegaafde Kinderen

voor begeleiders, leerkrachten en ouders

Ben jij iemand die wil aansluiten op de leerbehoefte van hoogbegaafde kinderen en echt de communicatie en verbinding wil aangaan? Dan is het online programma Slimme Pedagogiek heel geschikt voor jou.

Begeleid jij een hoogbegaafd kind en heb je ontdekt dat jouw pedagogische aanpak tot nu toe niet werkt?

Slimme pedagogiek biedt jou inzichten en handvaten die wél werken in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen.

Geef hoogbegaafde kinderen eigenwaarde en help ze gelukkig hoogbegaafd te zijn. Ben jij pedagogisch betrokken bij hoogbegaafde kinderen en heb je ontdekt dat het opvoeden en begeleiden van deze kinderen echt anders is?

Zie jij dat jouw begeleiding nog niet aansluit bij de behoefte en is de reactie van het kind niet wat je verwachtte?

Hoogbegaafde kinderen reageren anders en dat merk je in je groep, je praktijk of thuis.

Slimme pedagogiek is een pedagogische werkwijze die specifiek iets toevoegt aan de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Het ondersteunt je bij de begeleiding en geeft je de middelen en het inzicht om effectief aan de slag te gaan.

Leer via spellen en opdrachten communiceren, verbinden, ondersteunen, beschermen en aanmoedigen. Geef hoogbegaafde kinderen eigenwaarde en help ze gelukkig hoogbegaafd te zijn.

Spelpedagogiek 

  • Leren door spelen
  • Ontwikkeling
  • Hoogbegaafdheid
  • Uitdaging
  • Verdieping

Is ‘Slimme Pedagogiek’ voor jou?

Voor wie is dit programma bedoeld?

Begeleiders, leerkrachten en ouders van hoogbegaafde kinderen

Mensen die bewust de communicatie
met kinderen aangaan …

… die niet bang zijn om kritisch
naar zichzelf te kijken, en

Mensen die het fijn vinden om verdiepend
aan de slag te gaan

Dit kun je verwachten

Na ‘t volgen van dit programma…

Heb je bewuster leren communiceren met hoogbegaafde kinderen

Heb je tools ontvangen om effectiever te communiceren

Kun je met je communicatie beter aansluiten op hoogbegaafde kinderen

Kun je bewuster connectie maken

het online programma bestaat uit

Drie basis modules
+ 3 optionele coachings

Het online programma bestaat uit 9 wekelijkse online lessen met praktische opdrachten en een werkboek. We sluiten iedere module af met een webinar waar Rineke vragen beantwoordt en je bijzondere taak als opvoeder/begeleider bespreekt.

Module 1

Wat betekent hoogbegaafd zijn nou eigenlijk echt?

Module 2

Basisvoorwaarden voor hoogbegaafd leren.

Module 3

Je bijzondere taak als opvoeder of begeleider.

Les 1.1
  • De betekenis van hoogbegaafd zijn voor het kind zelf.
  • Begrijpen wat het kind jou vertelt.
  • Theorie ( Delphi-model, Dabrowski) vertaald naar praktijk, communicatie en begeleiding.
  • Als begeleider via spel het gesprek aangaan over de beleving van hoogbegaafd zijn.
Les 1.2
  • Acceptatie processen begrijpen en begeleiden.
  • Zelfbeeld positief bijstellen door contact met gelijken.
  • Als begeleider onderzoeken wat hoogbegaafdheid betekent voor jou.
Les 1.3
  • Inzicht in de asynchrone ontwikkeling.
  • Rekening houden met specifieke gedragingen/situaties in spel.
  • Samen reflecteren.
Les 2.1
  • De praktijk van een groei mindset.
  • Koppeling met het acceptatieproces, verwachtingen, gevoeligheden, faalangst, perfectionisme.
  • Hoe help jij kinderen om grenzen aan te geven én een groei mindset te bewaren?
Les 2.2
  • Leren met gevoel, wat betekent dit in de praktijk.
  • Verdiepend leren door een andere werkwijze.
  • Divergeren, convergeren, elimineren.
Les 2.3
  • Communiceren op het juiste niveau.
  • Hoe controleer je of je communicatie overkomt.
  • Oefenen met duidelijke communicatie.
Les 3.1
  • Waar komt faalangst vandaan en hoe wordt het geuit.
  • Hoe geef je goede ondersteuning en begeleiding bij faalangst.
Les 3.2
  • Hoe herken je onderpresteren tijdens de spellen.
  • Een interventie om onderpresteren te verminderen.
  • Hoe reageer jij als begeleider op weerstand van de kinderen?
Les 3.3
  • Hoe bied jij veiligheid.
  • Grenzen/regels versus autonomie.
  • Communicatie bij onderpresteren.

3 coachings (optioneel)

Deze coachings zijn optioneel. Je krijgt na het volgen van de lessen en de implementatiedag 3 skype-coachings van een half uur. Deze coaching wordt gegeven door een GelukkigHB-coach.

Onze ervaring is dat je met het volgen van een training het grootste effect behaald door het geleerde direct toe te gaan passen in de praktijk. Uiteraard ontstaan er vragen wanneer je hiermee bezig bent. Om je direct en persoonlijk te kunnen ondersteunen kun je deze vragen in een individuele coachings-sessie van een half uur stellen. Je krijgt coaching van professionele gelicenseerde GelukkigHB-coaches die de jaaropleiding van GelukkigHB hebben afgerond. De momenten waarop deze coachings plaatsvinden gaan in overleg en via skype. De coachingsdoelen worden vooraf en in overleg met jou bepaald.

Ja! Ik meld me aan voor het programma

‘Slimme Pedagogiek
bij hoogbegaafde kinderen’

De cursus Slimme Pedagogiek start op 6 april 2020.
Je kunt je hieronder aanmelden.

Basis programma

€395

EXCL. 21% BTW

Alle lesmaterialen
zonder implementatiedag

N

Bevat alle drie de modules + lesmaterialen

N

9 videolessen, 3 webinars + opdrachten

N

Toegang tot de besloten Facebook groep

M

Kinderboek 'Slimme Rick'

M

Implementatiedag

M

3 skype-coachings

DE Verdieping

€495

EXCL. 21% BTW

Inclusief bonusboek
en implementatie dag

N

Bevat alle drie de modules + lesmaterialen

N

9 videolessen, 3 webinars + opdrachten

N

Toegang tot de besloten Facebook groep

N

Kinderboek 'Slimme Rick'

N

Implementatiedag

M

3 skype-coachings

De Verdieping Plus

€595

EXCL. 21% BTW

Incl. bonusboek, implementatie dag + 3 skype-coachings

N

Bevat alle drie de modules + lesmaterialen

N

9 videolessen, 3 webinars + opdrachten

N

Toegang tot de besloten Facebook groep

N

Kinderboek 'Slimme Rick'

N

Implementatiedag

N

3 skype-coachings

Alle prijzen zijn exclusief BTW.

Op al onze diensten en producten zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.

HEB JE EEN VRAAG?

Op welke dag heb ik les?

Op maandagochtend komt er om 10 uur precies een nieuwe les vrij. Vanaf dat moment kun je zelf beslissen wanneer en waar je deze les wilt volgen. De lessen bestaan uit filmpjes en werkboeken, waar je zelfstandig mee aan de slag kunt.

Hoe worden de lessen begeleid?

In de besloten facebookgroep kun je al je vragen stellen. Ik kijk iedere dag of daar vragen zijn die ik kan beantwoorden voor je. Tijdens de webinars kun je ook vragen stellen die ik dan live ga beantwoorden.

Hoe werkt een webinar?

Je krijgt via de mail een link. Door daarop te klikken kom je op een pagina waar je je naam en email achterlaat. Daarna krijg je een link naar het webinar dat plaatsvindt op een vooraf vastgestelde tijd. Door op de link te klikken kom je automatisch in het webinar terecht en kun je ook via de chat je vragen stellen.

Wat gebeurt er als ik achterloop met de lessen?

Niets. De lessen blijven toegankelijk voor je zodat je ze altijd op je eigen moment of nogmaals kunt doornemen. De facebookgroep blijft ook open staan zodat je daar ook steeds opnieuw je vragen kunt blijven stellen.
De webinars die geweest zijn zijn via een link terug te kijken.
Je mist dus helemaal niets als je in een ander tempo de lessen doorloopt.

Wat is het voordeel van online leren?

Je leert in je eigen tempo en op je eigen wijze. Andere deelnemers noemden het als voordeel dat er geen invloed was van derden, ze konden zo hun eigen visie vormen die ze achteraf weer konden toetsen bij mij en via de facebookgroep. Hierdoor werd het leren als autonomer ervaren.
Omdat je alles steeds opnieuw kunt terugkijken blijf je geïnspireerd en haal je steeds opnieuw andere lessen uit het aanbod.

Wat maakt Slimme Pedagogiek uniek?

Slimme Pedagogiek is gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Deze kennis is omgezet naar kunde en vaardigheden, gebaseerd op de jarenlange ervaring van GelukkigHB. Hierdoor is alles wat je leert verantwoord en direct bruikbaar in de praktijk.

Ervaringen van eerdere deelnemers ….

Dit is mijn eerste online programma dat ik heb gevolgd. Ik ben helemaal om voor het online leren. Nog nooit heb ik zoveel informatie tot me kunnen nemen door gewoon op pauze te klikken en alle aantekeningen te maken die ik wil. Naast de mogelijkheid op een leuke manier opdrachten te doen hiervan te leren, te delen met je mede-cursisten en snel feedback te krijgen van Rineke Derksen.

Lisette Dallinga-Hoole

Moeder

Aanrader! Op een moment dat het mij paste, zonder ervoor te hoeven reizen, van Rineke horen hoe ik het beste om kan gaan met de uitdagingen die komen kijken bij het opvoeden en/of begeleiden van een hoogbegaafd kind, heb ik ervaren als heel waardevol. Ik vind het erg jammer dat het is afgelopen… dat wordt ‘afkicken‘ 🙁

Inge Klaver-Barkmeijer

Moeder

Ik zou het zo weer doen 🙂

Annerieke van der Beld
Leerkracht

Vanaf dat ik gestart ben met het geven van plusgroepen, ongeveer 6 jaar geleden, tot nu het lesgeven aan een fulltime hb groep, vraag ik Rineke regelmatig om advies. Ze heeft veel ervaring en kennis. Daarnaast is ze meedenkend, inlevend en heeft ze veel ideeën. Het prettige is dat als ik advies vraag, Rineke mij de juiste vragen stelt, zodat dit mij aan het denken zet om op een andere manier naar de groep of leerling te kijken. Je krijgt nieuwe inzichten en dat is zowel verhelderend als verfrissend! 😉

Elske Mars-Top

Leerkracht full-time hb-onderwijs

Dit was voor mij ook mijn eerste online cursus. Het sluit heel fijn aan bij de flexibiliteit die ik nodig heb qua (vrije) tijd, naast mijn gezin, werk, hobby, en alle andere verplichtingen. Ik merkte dat ik echt enthousiast werd en wekelijks bewust tijd vrij maakte om met de nieuwe les aan de slag te gaan. De webinars (een keer in de drie weken) waren een waardevolle aanvulling. Op de besloten Facebookgroep konden we alle tussentijdse vragen kwijt en kregen we (snel!) feedback van Rineke op de opdrachten die we daar inleverden. Ik vond het een fijne manier van werken en zou het zo weer doen.

Janine Mensen

Plusgroep leerkracht

“De dingen die je anders maken zijn de dingen die je jou maken…”

Ik ben moeder van 3 hoogbegaafde kinderen, socio-therapeut, directeur GelukkigHB, specialist hoogbegaafdheid, coach en opleider. Ik heb de derde plaats veroverd op de top 10 lijst van de Impact Award van opinieblad Opzij, voor de impact van mijn werk met hoogbegaafde kinderen. Ik ben in 2017 genomineerd voor de Mensa Award.

Ik heb als kind ervaren hoe naar en eenzaam het is om niet goed begrepen te worden en ik wil verandering brengen voor de hoogbegaafde kinderen van nu. Ik ben op zoek naar mensen die durven stil te staan bij zichzelf en die het aandurven om een inspiratie te zijn voor hoogbegaafde kinderen.
Ik wil ervaren en laten zien dat je mag zijn wie je bent. Ik wil ervaren en laten zien dat we elkaar kunnen ondersteunen en koesteren, beschermen en aanmoedigen. Zodat we samen van betekenis zijn en de wereld steeds mooier kunnen maken.

Ik wil dit leren aan kinderen en volwassen en hoop met mijn werk een vertaalslag aan te brengen van kennis naar kunde, van mens naar mens.

Vanuit een oprecht hart,

De online cursus Slimme Pedagogiek start weer op 6 april 2020

Pin It on Pinterest

Icons made by Dave Gandy from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY