Mijn drijfveer om aandacht te geven aan slimme pedagogiek is om meer kennis en begrip te bewerkstelligen over en voor de opvoeding en begeleiding van hoogbegaafde kinderen, zodat opgroeien als hoogbegaafd kind plezierig en gezond kan verlopen.

Het opvoeden en begeleiden van hoogbegaafde kinderen vraagt andere vaardigheden. Ik merk in de begeleidingen die ik geef aan opvoeders dat deze vaardigheden niet of nauwelijks bekend zijn. Er wordt in de opvoeding en begeleiding gebruikgemaakt van uitgangspunten die gelden voor de meeste kinderen. Iedereen ervaart wel dat deze uitgangspunten niet werken voor hoogbegaafde kinderen, maar men weet niet wat er dan anders moet. Dat is frustrerend voor zowel de opvoeders als voor de kinderen waar het om gaat. Om hier verheldering in aan te brengen, heb ik het onlineprogramma Slimme Pedagogiek ontworpen waarin uitleg wordt gegeven over de pedagogische omgang met hoogbegaafde kinderen. Het is een ideale manier om je te ontwikkelen als opvoeder. Hoogbegaafde kinderen en opvoeders ervaren ook direct de positieve gevolgen hiervan.”

Het magazine ‘De Gezinsgids’ vroeg Rineke’s reactie op drie stellingen over onderpresteren en opvoeden.

Download hier het volledige artikel.

Pin It on Pinterest

Icons made by Dave Gandy from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY