Werkwijze

In basis heeft een hoogbegaafd kind veel mogelijkheden, talenten en kansen. Door de hoge intelligentie en de hoge sensitiviteit kunnen er echter ook belemmeringen optreden. Samen met kind en ouders onderzoeken we manieren om de belemmeringen als krachten te gaan gebruiken zodat het positief versterkend werkt . De GelukkigHB-begeleider zal zichzelf uiteindelijk overbodig maken.

Aanmelden

Kinderen en ouders worden bij ons aangemeld via het CJG, sociaal wijkteam, huisarts, jeugdarts of medisch specialist.

Wanneer er een verwijzing bij ons binnenkomt wordt u op de wachtlijst geplaatst. Op dit moment is de wachtlijst voor begeleiding helaas ongeveer één jaar.

Intake

In de eerste intakegesprekken maken we kennis, werken we de hulpvraag verder uit en formuleren we doelen. De doelen die worden vastgesteld zijn gericht op positieve versterking van het gezin.

Daarna wordt contact opgenomen met de verwijzer om het voorgestelde begeleidingsplan af te stemmen.

Binnen de regels van de AVG zal ook contact worden opgenomen met eventuele andere behandelaars/begeleiders, school en betrokkenen. De balans van de driehoek gezin-school-sociale omgeving is belangrijk om de ontwikkeling van het (op dat moment) kwetsbare hoogbegaafde kind te waarborgen. Daarom worden pro-actief en wanneer nodig andere belangrijke volwassenen uit de leef- en leeromgeving van het kind betrokken bij de begeleiding.

Mocht tijdens het intakeproces blijken dat het aanbod van GelukkigHB niet passend is dan wordt dit gemeld. GelukkigHB zal vervolgens meedenken en/of adviseren m.b.t. een passend aanbod.

Plan

We werken zowel individueel als in begeleidingsgroepen. Bij de intake wordt bekeken wat het meest passend is bij de hulpvraag en de doelen.

Individuele begeleiding kan op verschillende manieren worden ingezet. We houden hierbij rekening met de behoefte, mogelijkheden en hulpvraag van het kind.

Voor kinderen hebben we groepsbegeleiding in de vorm van GelukkigHB begeleidingsgroepen.

Voor ouders is er individuele begeleiding in de vorm van gesprekken en groepsbegeleiding in de vorm van een oudercursus.

Er wordt in de begeleiding gebruik gemaakt van (thuis)opdrachten en er is eigen verantwoordelijkheid om te oefenen met nieuwe vaardigheden.

We maken binnen onze werkwijze keuze uit het gebruik van verschillende methodieken en systemen, waarbij de specifieke ontwikkeling en behoefte van het hoogbegaafde kind altijd leidend is.

ACT (https://www.actinactie.nl/wat-is-act/)

INPP (https://www.inpp.nl/wat-is-het-inpp/)

Benaudira (https://www.benaudira.nl/)

(Fysieke) psycho-educatie

Slimme Rick en Slimmer met Rick (Bekijk meer)

Klunselkaarten (Bekijk meer)

Delphimodel hoogbegaafdheid (https://www.oya.nl/oya-productions/delphiproject/)

Genogram hoogbegaafdheid

Tijdlijnen

Fase-model GelukkigHB

Traject

Om een gelukkig hoogbegaafd kind te worden, is het van belang om jezelf te accepteren en te begrijpen. Als je dat kunt heb je ook ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Ieder kind doet dat op zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Ouders en andere mensen in de omgeving van het kind, zoals bijvoorbeeld een coach of leerkracht, zijn hierbij belangrijk. Opgroeien en ontwikkelen doe je samen.

Ouders blijven uiteraard verantwoordelijk voor de opvoeding en worden actief betrokken in de begeleiding. Er wordt dan ook een actieve inzet van de ouders verwacht zodat er een veilige, warme en begripvolle thuisomgeving ontstaat voor alle gezinsleden. De normen en waarden van het gezin worden gerespecteerd wanneer gekeken wordt naar de invulling van de individuele behoeften van de verschillende gezinsleden.

Wij werken ook graag samen met andere belangrijke mensen rondom het kind, zodat het kind de kans krijgt om zich te ontwikkelen zoals het bij hem/haar/hen past.

Verslaglegging wordt gedaan in ons clientensysteem waarin ouders en eventueel ook het kind toegang toe hebben.

Wanneer tijdens het begeleidingstraject blijkt dat de begeleiding onvoldoende verandering in gang zet of dat er signalen zijn dat er sprake is van problematiek die niet voortkomt uit hoogbegaafdheid, wordt dit gemeld bij de ouders en de verwijzer. Samen wordt er dan gezocht naar andere en/of aanvullende specialistische hulp of zorg. GelukkigHB draagt daarbij haar opgedane ervaringen en expertise over of werkt samen met de aanvullende specialistische hulp- en/of zorgverlener.

Evaluatie

Gedurende het begeleidingstraject is GelukkigHB continue alert op de ontwikkeling van kind/ouders/gezin. Hierdoor kan tijdens evaluatiemomenten afgestemd worden m.b.t. het afschalen dan wel opschalen van de jeugdhulp.